Köpvillkor

GARANTI

ALILUX erbjuder garanti på produkter som levererats till kund i Sverige och täcker inte förlust av inkomst eller andra följdskador, inte heller handhavandefel. 

NYA MASKINER

ALILUX garantiperiod på produkter varierar mellan olika varumärken. Kontakta oss på 08-10 10 04 eller maila oss på info@alilux.se för mer information. 

BEGAGNAT

ALILUX erbjuder 3 månaders reservdelsgaranti på begagnade produkter från leveransdatum. 

RESERVDELSGARANTI

ALILUX reservdelsgarantin omfattar endast reservdelar. Andra kostnader så som arbete, restid, besöksavgift, frakt och liknande ersätts inte.

SERVICEGARANTI

ALILUX erbjuder servicegarantin på produkten och innebär att vi garanterar att produkten repareras med hjälp av service tekniker eller skickar reservdelar och står för transport.

INSTALLATION

ALILUX garantitid gäller endast som maskinerna installeras av behörig tekniker, annars faller garantitiden. Maskiner med 400 V anslutning levereras utan kabel och kontakt. Maskiner med 230 V anslutning levereras med vanlig 230 V stickkontakt.

RESERVATIONER

ALILUX reserverar sig för att varor kan ha utgått från sortimentet och garanterar inte att alla bilder kommer att exakt återge produktens verkliga utseende. ALILUX reserverar sig för prisförändringar, prisfel som kan uppstå och produktförändringar utom vår kontroll samt för eventuella tryckfel på vår hemsida.

ALILUX förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.

FORCE MAJEURE

ALILUX är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet anses bl.a. myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

RETUR

För företag gäller ej ångerrätt eller öppet köp.

Riktlinjer för retur och byte för att undvika avdrag för värdeminskning:

  • I vissa fall där produkter skickats från externlager tas en avgift ut för retur av produkt (Gäller företag). Denna kostnad kan vara allt från 500kr ex moms till en viss procent av ordervärdet.
  • Om varans förpackning är återförslutningsbar så har du rätt att öppna förpackningen och kontrollera samt prova varan. Varan skall vid retur däremot vara i originalskick samt i sin originalförpackning.
  • Varan/Varorna skall returneras i sin originalförpackning, förpackningen får ej vara skadad och allt ursprungligt innehåll skall medfölja. 
  • Varan/Varorna får ej ha varit monterade, använda eller på annat sätt avvika från sitt ursprungliga skick.
  • Specialbeställda eller specialtillverkade produkter så som exempelvis måttbeställning av rostfria bänkar etc. tas ej i retur.

Återbetalning
All återbetalning sker till av er uppgivet bankkonto eller bankgiro senast 20 dagar efter att vi godkänt och mottagit er returnerade vara.

Tvist
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

 

FÖRETAGSUPPGIFTER

Alilux Storkök AB

Strömsätravägen 18,
127 35 Skärholmen
Mob: +46 73 990 62 19
Tel: 08 10 10 04
e-post: info@alilux.se 

Organisationsnummer: 559164-0239
Öppettider: helgfria vardagar, 09.00-17.00.

Leveransvillkor

ORDERBEKRÄFTELSE

Vi mottagandet av din order skickas det inom kort en orderbekräftesle till din e-post med orderinformation. Kontrollera alltid att din bekräftelse stämmer, i annat fall kontakta kundtjänst snarast om något är oklart. Vid ändring av order som redan levererats gäller särskilda villkor

UTLÄMNINGSTÄLLE

Ert paket levereras till närmsta utlämningsställe eller till din adress beroende på valt transportsätt. 

LEVERANSTID

Leveranstid beror på produkt.  Varor som finns i lager eller som skickas från våra leverantörer skickas omgående och tar mellan 2-5 arbetsdagar. Kontakt oss för mer information för den enskilda produkten. Är produkten slut i lager eller gäller detta en beställningsvara kan leveransen ta ytterligare 2-6 veckor att leverera. Vid beställning av produkter som har olika leveranstider kan vi ordna separata beställningar, kontakta kundtjänst. Vid leveransförsening meddelas detta genom e-post eller telefon. Vid leveransförsening har kund rätt att häva köpet. Vi reserveras oss för slutförsäljning och eventuella prisfel.

DRÖJSMÅL I LEVERANS

Vi gör alltid vårt bästa för att leverera kundens beställning på utlovad tid. Tyvärr kan det ibland uppstå fel. Vid fördröjning av leverans, kontakta oss omgående. Vid annullering av försenad vara, kontakta kundtjänst. Alilux tar inte ansvar för någon skada som kommit till följd av att en aviserad leveranstid överskridit. 

TRANSPORT

Alilux ansvarar för transport till kund. Alla försändelser är försäkrade mot skador eller förlust och utgör ingen risk för kund. Följ nedanstående riktlinjer vid leverans om skada upptäckts innan signering av fraktsedel. 

    1. Eventuella skador ska ha fotograferats.
    2. Emballaget ska ha sparats.
    3. Chauffören ska ha noterat skadorna på fraktsedeln.
    4. Godsmottagaren ska ha fått en kopia av fraktsedeln.
    5. Först därefter kan båda parter skriva under fraktsedeln.

Beroende på din leveransadress och de val du har gjort vid din beställning så sker transport antingen med våra egna bilar, Alilux Transport eller med DHL.

ALILUX TRANSPORT

Våra transportlösningar utgår från Stockholm och vi levererar inom Södermanland och Uppland regionen. Transportsträcka kan skäddarsys efter kundens önskemål. Pris på transport kan variera beroende på sträckan, gods och antal medarbetare med på uppdraget. Kontakta kundtjänst för prisfrågor.

DB SCHENKER eller DHL


Leverans med Schenker eller DHL kan ske på olika sätt beroende på vilken sorts vara du har beställt och vart i landet du bor. Följande möjligheter erbjuds för transport till dig:

  • Hämta hos ett ombud
    Ombud är exempelvis närbutiker, mataffärer eller bensinmackar i hela landet. När du hämtar ditt paket tar du med legitimation och det löpnummer som du får via aviseringen eller på spårningen. Hämtar du för någon annan tar du med bådas legitimationer.
  • Hämta på en terminal
    På terminal hämtar du större och tyngre paket eller gods. Ta med din legitimation. Hämtar du för någon annan tar du med bådas legitimationer.
  • Leverans till dörren
    Vid utkörning så levereras paketet till din dörr. Leveransen sker vardagar 9-17 eller vardagskvällar 17-22. Transportfirma kontaktar dig innan leverans och bestämmer en tidpunkt för leveransen. När du tar emot paket eller gods signerar du på chaufförens handdator för att bekräfta att du har mottagit leveransen.